Om van de ontgonnen grind kwalitatief hoogstaande bouwgrondstoffen te maken werd geïnvesteerd in een performante bewerkingsinstallatie. De opbouw hiervan startte op 14/05/2019 en nam ongeveer 1 jaar in beslag.
Eens de ontgonnen grind en zand op de site van de bewerkingsinstallatie aankomt wordt hij met een zeefinstallatie opgesplitst in 2 fracties: 0 tot 45 mm en 45 tot 200 mm.
De 45/200 wordt onverwerkt afgevoerd naar externe brekerijen. De belading van deze grove grind veroorzaakt vanzelfsprekend meer geluid en wordt daarom pas vanaf 8u ’s morgens geladen.
De 0/45 komt terecht op een groot depot dat als buffer dient voor de continue aanvoer naar de installatie.
In de bewerkingsinstallatie zelf wordt de fractie 0/45 gewassen, gezeefd en deels gebroken tot de eindproducten:
- Zand 0/4
- Grind 4/8
- Grind 4/16
- Grind 4/22
- Breekzand 0/2
Deze eindproducten zijn hoofdzakelijk bestemd als grondstof voor de regionale productie van stortklaar beton, betonwaren en asfalt.
Om de CO² uitstoot en het geluidsniveau op de site zo laag mogelijk te houden werd geïnvesteerd in vol automatische tunnelbelading. De depots van bijna alle eindproducten liggen bovenop een tunnel van waaruit een transportband de beladingssilo’s voedt. Op de site is daarom maar 1 laadschop nodig.
De productiecapaciteit van de installatie is ca. 1,5 mio ton eindproduct op jaarbasis, wat neerkomt op een gemiddelde afvoer van 250 vrachten per dag.
Om dit transport met zo weinig mogelijk hinder te laten gebeuren werden een aantal maatregelen genomen:
- Aanleg verhoogde en bijkomende geluidsbermen
- Betonneren van alle interne transportwegen
- Sproei-installatie om stofhinder te vermijden
- Frequent borstelen van interne transportwegen en de ovonde op de Rijksweg.